28 فوریه 2023- مطالعه اخیر ادعا کرده است که نه تنها بالا بودن کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL)  بلکه پایین بودن آن نیز ممکن است خطر ایست قلبی ناگهانی(SCA) را در بیماران مبتلا به دیابت قندی، افزایش دهد.

محققان در مطالعه خود که در Cardiovascular Diabetology منتشر شده است، یک ارتباط U شکل را بین خطر ایست قلبی ناگهانی و سطوح کلسترول LDL مشاهده کردند، به طوری که گروه هایی با کمترین و بالاترین غلظت کلسترول LDL نسبت به سایرین در معرض خطر بیشتری برای ایست قلبی ناگهانی قرار داشتند.

دکتر یون گی کیم و همکارانش از کره جنوبی در مطالعه خود نوشتند: یافته های ما حاکی از آن است که در بیماران دیابتی، سطح پایین کلسترول LDL می تواند نشانگر جایگزینی برای افزایش خطر SCA باشد. این ارتباط متناقض باید در اقدامات پیشگیرانه بالینی شناسایی و اعمال شود.

دیس لیپیدمی، که با اندازه گیری کلسترولLDL ، تعیین می شود، یک عامل خطر ثابت برای بیماری قلبی عروقی (CVD) است که در بیماران دیابتی بارزتر است. اطلاعات زیادی در مورد ارتباط بین سطوح کلسترول LDL و خطر SCA در بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد. ایست قلبی ناگهانی به از دست دادن ناگهانی انقباض قلبی، بدون علامت هشدار دهنده گفته می شود.

با توجه به پیشینه فوق، هدف تیم تحقیقاتی بررسی ارتباط بین کلسترول LDL و خطر ابتلا به SCA در جمعیت دیابتی بر اساس پایگاه داده های سراسریK-NHIS (خدمات بیمه سلامت ملی کره) بود.

این مطالعه شامل بیمارانی بود که از سال 2009 تا 2012 معاینه عمومی دریافت کردند و دیابت نوع 2(T2DM)  در آنها تشخیص داده شده بود. 2620577 بیمار با میانگین مدت پیگیری 6.86 سال در این مطالعه وارد شدند. رویداد SCA شناسایی شده با کد طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری، پیامد اولیه این مطالعه بود.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

· تعداد 26341 مورد ایست قلبی ناگهانی، شناسایی شد.

· به طور کلی، بروز SCA در گروهی که غلظت کلسترول LDL در آنها کمترین مقدار بود (<70 میلی گرم در دسی لیتر) بالاترین میزان بود و با افزایش کلسترولLDL به صورت خطی تا 160 میلی گرم در دسی لیتر، کاهش یافت.

· تنظیم متغیرهای کمکی منجر به یک ارتباط U شکل، با بالاترین خطر SCA در گروهی با بالاترین مقدار کلسترولLDL (≥ 160 میلی‌گرم در دسی‌لیتر) و به دنبال آن در گروهی با کمترین مقدار کلسترولLDL (<70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر) شد.

· در تجزیه و تحلیل زیر گروهی، ارتباط U شکل بین خطر SCA و کلسترول LDL در افراد غیر چاق، مردان و کسانی که از استاتین استفاده نمی کردند، بارزتر بود.

محققان نتیجه گیری کردند که کلسترول LDL بالا و پایین با افزایش خطر ایست قلبی ناگهانی مرتبط است. پژوهشگران نتوانستند رابطه ی علّی و معلولی را بر اساس این مطالعه اثبات کنند. با وجود این، آنها پیشنهاد کردند که کلسترول LDL پایین می تواند یک نشانگر جایگزین برای گروه پرخطر SCA در میان بیماران دیابتی باشد.

محققان گفتند: برای اعمال این یافته در زمینه بالینی و اقدامات پیشگیرانه ی SCA، بررسی بیشتر مکانیسم های دخیل در رابطه ی معکوس بین کلسترول LDL-وSCA ، را پیشنهاد می کنیم.

رفرنس:

Kim, Y.G., Jeong, J.H., Han, KD. et al. Association between low-density lipoprotein cholesterol and sudden cardiac arrest in people with diabetes mellitus. Cardiovasc Diabetol 22, 36 (2023). https://doi.org/10.1186/s12933-023-01769-9

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/both-high-and-low-ldl-cholesterol-can-lead-to-sudden-cardiac-arrest-in-diabetes-patients-study-107578